piątek, 18 września 2015

KULTOWE CENTRA HANDLOWE - MACY'S



Po raz pierwszy w naszym cyklu o kultowych galeriach handlowych opuszczamy nasz kontynent, by tym razem odwiedzić Nowy Jork. Tam, w 1858 roku niezrażony kilkukrotnymi wcześniejszymi porażkami i plajtami Rowlan Hussey Macy otwiera dom handlowy R.H. Macy & CO. Utarg po pierwszym dniu działalności wyniósł 11.06 dolarów, po roku już 85 tysięcy. Jako logo swojej firmy Macy wybrał czerwoną gwiazdę – symbol sukcesu upamiętniający lata pracy jako marynarz.


Cechami wspólnymi dla wszystkich założycieli domów handlowych, o których piszemy w naszym cyklu jest innowacyjność, wytrwałość i cierpliwość. Przypomnijmy chociażby rodzinę Jabłkowskich, którzy krok po kroku rozwijali swoją działalność od schowanego w jednym z warszawskich podwórek sklepiku. W drodze do sukcesu niezwykle istotna jest  obserwacja i umiejętność uczenia się na błędach. Rowland Hussey dzięki tym cechom zdołał po raz kolejny podjąć ryzyko i założyć nową, większą siedzibę w lepszej lokalizacji. Macy zapisał się w historii także poprzez mianowanie na kierownicze stanowisko kobiety, Margaret Getchell, co było w USA wydarzeniem bez precedensu.

Jeden z kolejnych dyrektorów Macy’s, urodzony w Niemczech Isidor Straus, który wraz z małżonką zginął w trakcie katastrofy Tytanika. Ida Straus odmówiła wstępu na łódź ratunkową dla kobiet i dzieci, nie chcąc opuścić męża. Ten zaś odmówił zaoferowanego mu miejsca na szalupie, ponieważ było jeszcze wiele oczekujących na nie osób. Para była ostatni raz widziana stojąc ramię w ramię na pokładzie statku. Zostali upamiętnieni w dwóch filmach fabularnych na temat katastrofy, Titanic (1953) oraz w SOS Titanic (1958) oraz w brodwayowskim musicalu.

Unikatowym zapisem przeszłości sklepu jest seria zdjęć wykonana w 1948 roku dla magazynu Life. Są to nietypowe ujęcia przedstawiające codzienność funkcjonowania sklepu. Wyjątkowo ciekawe jest grupowe zdjęcie „detektywów” Macy’s, czyli zatrudnionych przez sklep cichych klientów szpiegujących w poszukiwaniu kieszonkowców i złodziei. Na zdjęciu siedzą tyłem, by nie została ujawniona ich tożsamość.






Macy’s wypracował sobie własną oryginalną pozycję wśród innych amerykańskich domów handlowych dzięki kalendarzowi bogatemu w wydarzenia, które na przestrzeni lat stały się kultowe. W 1924 roku Macy’s po raz pierwszy zorganizował na ulicach Nowego Jorku Paradę z okazji Święta Dziękczynienia. Pracownicy nowojorskiego oddziału sieci byli pierwszym pokoleniem europejskich imigrantów, dumnych ze swojej nowej amerykańskiej tożsamości. Trzygodzinna parada była dla nich sposobem na połączenie tradycji europejskiego karnawału oraz święta typowego dla Stanów Zjednoczonych. Parady są organizowane do dziś. W 1952 są one filmowane przez telewizję i transmitowane na terenie całego kraju.




Kolejnym kultowym wydarzeniem, który także jest atrakcją turystyczną jest coroczny Flower Show odbywający się na przełomie marca i kwietnia. Tysiące gatunku żywych roślin i kwiatów z całego świata wkraczają w przestrzeń sklepu i na witryny tworząc piękne aranżacje.





Okres wakacyjny Macy’s dedykuje amerykańskiej tradycji. Witryny American Icons nawiązują do narodowych symboli, miejsc i postaci istotnych dla historii i kultury.



macys.com
#EP

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...