Po raz pierwszy w naszym cyklu o
kultowych galeriach handlowych opuszczamy nasz kontynent, by tym razem
odwiedzić Nowy Jork. Tam, w 1858 roku niezrażony kilkukrotnymi wcześniejszymi
porażkami i plajtami Rowlan Hussey Macy otwiera dom handlowy R.H. Macy &
CO. Utarg po pierwszym dniu działalności wyniósł 11.06 dolarów, po roku już 85
tysięcy. Jako logo swojej firmy Macy wybrał czerwoną gwiazdę – symbol sukcesu
upamiętniający lata pracy jako marynarz.
Cechami wspólnymi dla wszystkich
założycieli domów handlowych, o których piszemy w naszym cyklu jest innowacyjność, wytrwałość i cierpliwość.
Przypomnijmy chociażby rodzinę Jabłkowskich, którzy krok po kroku rozwijali
swoją działalność od schowanego w jednym z warszawskich podwórek sklepiku. W
drodze do sukcesu niezwykle istotna jest
obserwacja i umiejętność uczenia się na błędach. Rowland Hussey dzięki
tym cechom zdołał po raz kolejny podjąć ryzyko i założyć nową, większą siedzibę
w lepszej lokalizacji. Macy zapisał się w historii także poprzez mianowanie na
kierownicze stanowisko kobiety, Margaret Getchell, co było w USA wydarzeniem
bez precedensu.
Jeden z kolejnych dyrektorów
Macy’s, urodzony w Niemczech Isidor Straus, który wraz z małżonką zginął w
trakcie katastrofy Tytanika. Ida Straus odmówiła wstępu na łódź ratunkową dla
kobiet i dzieci, nie chcąc opuścić męża. Ten zaś odmówił zaoferowanego mu
miejsca na szalupie, ponieważ było jeszcze wiele oczekujących na nie osób. Para
była ostatni raz widziana stojąc ramię w ramię na pokładzie statku. Zostali
upamiętnieni w dwóch filmach fabularnych na temat katastrofy, Titanic (1953) oraz w SOS Titanic (1958) oraz w brodwayowskim
musicalu.
Unikatowym zapisem przeszłości
sklepu jest seria zdjęć wykonana w 1948 roku dla magazynu Life. Są to nietypowe ujęcia przedstawiające codzienność
funkcjonowania sklepu. Wyjątkowo ciekawe jest grupowe zdjęcie „detektywów”
Macy’s, czyli zatrudnionych przez sklep cichych klientów szpiegujących w
poszukiwaniu kieszonkowców i złodziei. Na zdjęciu siedzą tyłem, by nie została
ujawniona ich tożsamość.
Macy’s wypracował sobie własną oryginalną pozycję
wśród innych amerykańskich domów handlowych dzięki kalendarzowi bogatemu w
wydarzenia, które na przestrzeni lat stały się kultowe. W 1924 roku Macy’s po
raz pierwszy zorganizował na ulicach Nowego Jorku Paradę z okazji Święta
Dziękczynienia. Pracownicy nowojorskiego oddziału sieci byli pierwszym
pokoleniem europejskich imigrantów, dumnych ze swojej nowej amerykańskiej
tożsamości. Trzygodzinna parada była dla nich sposobem na połączenie tradycji
europejskiego karnawału oraz święta typowego dla Stanów Zjednoczonych. Parady
są organizowane do dziś. W 1952 są one filmowane przez telewizję i
transmitowane na terenie całego kraju.
Kolejnym kultowym wydarzeniem,
który także jest atrakcją turystyczną jest coroczny Flower Show odbywający się
na przełomie marca i kwietnia. Tysiące gatunku żywych roślin i kwiatów z całego
świata wkraczają w przestrzeń sklepu i na witryny tworząc piękne aranżacje.
Okres wakacyjny Macy’s dedykuje
amerykańskiej tradycji. Witryny American
Icons nawiązują do narodowych symboli, miejsc i postaci istotnych dla
historii i kultury.
#EP
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz