Jak
udowadnia w swojej książce Mirosław Majewski, matematyk zajmujący się związkami
geometrii ze sztuką, w trakcie tworzenia człowiek instynktownie wykorzystuje
zasady kompozycji. Zupełnie podświadomie już nasi przodkowie dążyli do
komponowania swoich malowideł w spójną całość. Od czasów twórczości plemiennej
możemy obserwować wykorzystywanie zaskakująco skomplikowanych układów opartych
na układach kształtów i linii zorganizowanych w przyciągające wzrok desenie.
Oczywiście
możemy więc zdać się na swoje wyczucie, jednak im bardziej świadomi będziemy
kluczowych elementów składających się na proces tworzenia kompozycji, tym
lepiej dla naszego efektu końcowego.
Czym
jest kompozycja? Według najbardziej podstawowej definicji jest to układ
elementów organizujący je w spójną, harmonijną całość. Tu jednak dopiero
rozpoczyna się przygoda z kompozycją, ponieważ dzieje historii sztuki
wyszczególniają liczne jej reguły uważane za poprawne przez kolejne z epok.
Toteż inne prawa rządzą harmonią renesansu, a naturalnie inne baroku. My żyjemy
w tych uprzywilejowanych czasach, kiedy żadna z reguł nie jest nam narzucona z
góry i możemy czerpać i wybierać ze wszystkich dostępnych w zależności od
efektu, jaki chcemy uzyskać.
Jedną
z podstawowych kategorii, w kluczu której możemy myśleć o kompozycji jest
symetria, czyli taki podział, który pozwala przedzielić to, co widzimy na dwie
identyczne połowy. Taki układ jest jednak niebezpieczny – może powstać wówczas
nudny „ołtarzyk”, w którym nic się nie dzieje. Warto więc taką kompozycję
złamać, należy jednak robić to z głową. Asymetria jaką uzyskamy powinna
nawiązywać do zasady trójpodziału i złotego środka, a nie przypadkowego i
absurdalnego elementu.
Pamiętajmy,
że kolejne kategorie kompozycji wzajemnie się nie wykluczają, a wręcz łączenie
ich może prowadzić do doskonałych efektów. Tak jest w przypadku kontrastu, uzyskanego
na zasadzie łączenia odmiennych, uzupełniających (a nie gryzących!) się
kolorów, faktur, czy kształtów. Umiejętnie użyty kontrast współgra ze
wszystkimi rodzajami kompozycji, podkreśla dynamikę, przyciąga wzrok. Kontrast
najczęściej rządzi w kompozycji food stylowych. Często wykorzystuje się żywe
barwy jedzenia i przypraw z wyrazistym tłem kompozycji.
Kontrast
prowadzi nas bezpośrednio do linii, które wyznacza. Te potrafią zbudować całą
kompozycję, determinując jej statyczny lub dynamiczny charakter. Linie chętnie
są wykorzystywane w aranżacji witryn, ponieważ są w stanie zawładnąć
najmniejszą przestrzenią i nadać jej zupełnie nierzeczywisty wymiar, jak w
przypadku projektu Martino Gampera dla salonu Prady w Mediolanie.
#EP
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz